NJP
 
شرح خبر
بزرگداشت روز معمار، یادمان و اهدا جوایز نهمین دوره جایزه معماری ˝میرمیران˝ - 4/23/2015
.
مراسم نهمین دوره یادمان و جایزه معماری ˝میرمیران˝ و بزرگداشت روز معمار، چهارشنبه ۲ اردیبهشت، با حضور دکتر پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی و دکتر علیزاده معاون راه و شهرسازی و هیأت داوری مسابقه دکتر ایرج اعتصام، دکتر داراب دیبا، دکتر علی اکبر صارمی، مهندس سید علیرضا قهاری، دکتر شهاب کاتوزیان، استاد عباس کیارستمی، دکتر محمود گلابچی و مهندس حمید میرمیران در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

روز معمار10.jpg

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مهندس آزاده پیروزمند بر عهده داشت، دکتر ایرج اعتصام، رئیس هیئت داوران این دوره از جایزه "میرمیران" طی سخنانی، با اشاره به فعالیت‌های بنیاد میرمیران، گفت: زنده‌ یاد مهندس هادی میرمیران در اواخر فروردین ۸۵ فوت می‌کنند و در اوایل اردیبهشت‌ ماه‌‌ همان سال تصمیم گرفته شد بنیادی به نام ایشان در جهت اعتلای معماری کشور، تأسیس شود. یک سال بعد این بنیاد تأسیس می‌شود و با حضور هیئت مدیره‌ای که انتخاب می‌شود برنامه‌های فرهنگی زیادی، چه آموزشی چه پژوهشی پیش‌بینی می‌شود، از جمله پیشنهاد می‌شود که این بنیاد رابطه‌ای با جوانان برقرار کند و آن‌ها را به امر پژوهش علاقه‌مند کند و رقابت سالم معماری در میان آن‌ها ایجاد کند.

روز معمار1.jpg

وی افزود: در سال نخست این جایزه به ۶ نفر از نفرات اول کنکور سراسری و آزاد دانشگاه‌ها تعلق گرفت. سال بعد به خروجی‌های دانشگاه یعنی دانشجویانی که پایان نامه‌های جالبی تهیه کردند، این جایزه اهدا شد. از سال سوم یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد و تصمیم گرفتیم به مسابقه معماری جنبه مفهومی بدهیم از جمله تأثیر متقابل معماری را در رابطه با عناصر طبیعت مانند نور، آب، گیاه، باد و خاک مورد توجه قرار دهیم. در نتیجه در ۵ سال جایزه‌هایی در همین خانه هنرمندان ایران اهدا شد.

روز معمار9.jpg

دکتر اعتصام در ادامه اضافه کرد: جایزه میرمیران سال ۱۳۹۱ با موضوع "معماری فردا"، سال ۱۳۹۲ "معماری و سینما" و سال گذشته نیز که اکنون شاهد برگزاری مراسم اهدای جوایز آن‌ها هستیم با موضوع "معماری بایونیک" برگزار شد که نتایج بسیار خوبی هم در پی داشت. بایونیک علمی است که به صورت جهانی تأثیر نه فقط روی معماری بلکه روی تمام زندگی بشر داشته و دارد. در ایران نیز به خصوص در دانشگاه‌ها طی یکی دو سال اخیر توجه زیادی به این مسأله داشته‌اند.
وی در پایان افزود: خوشبختانه سال به سال شرکت کننده‌های ما بیشتر شده‌اند که نشان می‌دهد رقابتی ایجاد شده و بهره‌وری خوبی نیز دارد. امسال ما ۲۱۱ طرح شرکت‌کننده داشتیم که این طرح ها عموما به صورت گروهی حتی تا 8 نفر بودند و این نشان از اعتماد و اطمینان علاقه‌مندان به این مسابقه دارد. البته بنیاد میرمیران صرفا کار برگزاری مسابقه را انجام نمی‌دهد و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی نیز برگزار می‌کند. لازم می‌دانم از شرکت "نقش جهان پارس" به خاطر حمایت‌ها و همراهیشان تشکر ‌کنم.
در ادامه این مراسم و پس از فیلم کوتاهی از مراسم دوره قبل جایزه میرمیران، خانم مهندس صادق، مدیرکل دفتر معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، پیام آقای دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری، را برای حاضرین قرائت کرد. در این پیام آمده بود: "شهر و معماری ایرانی به عنوان بخشی از مهم‌ترین مظاهر فرهنگی سرزمین ایران و در پی استمرار هزاران ساله فرهنگ ایرانی در هماهنگی با اندیشه معنوی ایرانیان و دیدگاه آنان نسبت به هستی و انسان و هم‌نوایی با الگوهای ویژه فرهنگی انسان ایرانی و طبیعت متنوع سرزمین ایران مصادیق ارزشمندی از نحوه تعامل انسان با طبیعت و فرهنگ را به منصه ظهور رسانده است. نگاه ویژه ایرانیان به طبیعت متأثر از فضای اندیشه ایرانی- اسلامی همواره موجب تعاملی کمال‌گرایانه میان شهر و معماری با طبیعت بوده است. طبیعت به عنوان مظهر بی‌بدیل آفرینش الهی در خلق مظاهر فرهنگی ایرانی و از آن جمله آثار معماری و شهرسازی، الهام‌بخش معماران ایرانی بوده و مصادیق گوناگون تعامل مکمل میان شهر و معماری با طبیعت در گستره‌ای از مفاهیم معنوی و مادی، از شکل‌گیری باغ ایرانی به عنوان نمونه این جهانی بهشت موعود تا توجه به مختصات بستر طبیعی در تکوین شهر و معماری قابل بازیابی است. با این شرح، معماری و شهر ایرانی عرضه کننده ارزشمند‌ترین مصادیق تعامل با طبیعت در همسویی با ویژگی‌های فرهنگی و اعتقادی و تجلی‌گاه مفهوم توسعه پایدار در شهر و معماری است. معماری ایرانی به واسطه موقعیت خاص سرزمین ایران در جغرافیای جهانی و از سوی دیگر در هماهنگی با خصلت کمال‌گرای ایرانیان همواره پذیرای نوآوری‌ها و ابتکارات در شکل‌ دادن به فضای معماری بوده است لیکن در سنت تاریخی تکامل معماری ایرانی هر‌گونه نوآوری و ابتکار در دستگاه معماری ایرانی هم‌نوا با ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی سرزمین ایران قرار گرفته و عرضه می‌ شده است. اهتمام معماران ایرانی در این راستا عامل اساسی استمرار هویت معماری ایرانی در عین تکامل و بهره‌گیری آن از پدیده‌های نوین در طول هزاره‌ها بوده است. امری که امروزه غالبا در سایه تسلط ابداعات فنی بر وجوه فرهنگی معماری و از سوی دیگر پذیرش بی‌ چون و چرای دستاوردهای حاصل از تمدن‌های دیگر با سرزمین ما مغفول مانده، در این راستا رسالت معماران ایرانی در دوره معاصر در جهت کشف و بهره‌مندی از تجارب هزاران ساله اندوخته در گوشه گوشه این سرزمین در باب نحوه تعامل شهر و معماری با بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی و از سوی دیگر بهره‌گیری از دانش و فن روز و مواجه خلاق و فعال از طریق ایجاد تعامل بین فرآیندهای جهانی و محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بی‌تردید آثار نخبگان جامعه حرفه‌ای در این راستا به مثابه چراغی فراروی مسیر معماران جوان بوده و بیانگر مسئولیت خطیری است که زندگی حرفه‌ای زنده‌ یاد مهندس سید‌هادی میرمیران، نمودی ارزشمند از تلاش متعهدانه در جهت انجام آن است. در سالگرد درگذشت سیدهادی میرمیران، یاد استاد نام‌آشنای عرصه معماری ایران را گرامی داشته و تلاش‌های ارزشمند بنیاد معماری میرمیران در راستای اعتلای شهر و معماری معاصر را ارج می‌نهیم."

روز معمار2.jpg

در ادامه این مراسم گزیده‌ای از پیام "انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز" به بنیاد میرمیران که توسط سیدمحسن میردامادی، رئیس هیئت مدیره این انجمن نوشته شده بود، توسط مجری خوانده شد.
سپس پرفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان، دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی و ایجادکننده رشته‌های معماری متعدد از جمله تکنولوژی معماری با گرایش معماری بایونیک و معماری دیجیتال، به سخنرانی پرداخت و ضمن تقدیر از فعالیت‌های بنیاد میرمیران، گفت: معماری بایونیک یکی از جدید‌ترین حوزه‌های معماری در مرزهای دانش روز جهان است و یکی از زمینه‌هایی است که چشم‌اندازهای بسیار گسترده‌ای را به سمت جهان امروز در حوزه معماری و البته سایر حوزه‌های طراحی باز کرده است. این باعث خوشبختی است که ما در این مراسم و در مناسبت روز معمار و گرامیداشت یاد و خاطره استاد گرانقدر این حوزه زنده یاد مهندس سیدهادی میرمیران، به موضوع بایونیک می‌پردازیم که می‌تواند یکی از زمینه‌های بسیار خوب در حوزه معماری و پرواز اندیشه معماران و جوانان ما در این حوزه باشد.
پرفسور گلابچی در ادامه افزود: ما در سال جاری یک کنفرانس بین‌المللی با همین عنوان در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد تا زمینه‌های توسعه معماری بایونیک و الهام از طبیعت نه فقط در معماری بلکه حوزه‌های طراحی صنعتی، طراحی معماری و حتی مبانی طراحی در شهر را فراهم آوریم.
وی سپس در زمینه معماری بایونیک و دیدگاه‌های مختلف موجود در این حوزه در جهان به صحبت پرداخت و نمونه‌های تصویری‌ای از طرح‌های بایونیک در سراسر جهان را برای حاضرین به نمایش درآورد.
در ادامه این مراسم، پیام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به بنیاد میرمیران که توسط دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شده بود، توسط آزاده پیروزمند مجری برنامه قرائت شد. سپس فیلمی از عباس کیارستمی با موضوع معماری بایونیک پخش شد.
پس از پخش فیلم، دکتر پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به سخنرانی پرداخت و ضمن تقدیر از برگزاری جایزه معماری میرمیران، به بیان خاطراتی از زنده‌یاد مهندس میرمیران پرداخت و به تپه‌های عباس‌آباد به عنوان یکی از یادگاری‌های او برای شهر تهران اشاره کرد.

روز معمار3.jpg

در ادامه این مراسم، دکتر داراب دیبا ضمن تقدیر از عباس کیارستمی، گفت: از اینکه کشورمان را با این نگاه عارفانه به تصویر می‌کشید از شما سپاسگزاریم.
وی در ادامه با اشاره به قضاوت جایزه معماری میرمیران، اظهار داشت: این بار هم مانند دوره‌های گذشته شخصیت‌های ممتازی در هیئت داوری حضور داشتند مانند خانم جواهریان، آقای صارمی، آقای کاتوزیان و آقای قهاری و آقای اعتصام، آقای گلابچی، آقای میرمیران و آقای کیارستمی که همیشه به ما لطف داشته‌اند و با نگاه ویژه خود کار‌ها را تحلیل کرده‌اند. آثار این دوره از جایزه باید حاوی محتوا می‌بودند‌ (اعم از اجتماعی، انسانی، معنوی، طبیعی، بایونیک و...)، نکته دیگر این بود که طرح باید چشم‌انداز تازه‌ای در کشور ایجاد می‌کرد، اصالت طرح یکی دیگر از نکات مهم در این جایزه بود، توجه به ارزش‌های جهانی با حفظ ارزش‌های ایرانی اسلامی، نیز از نکات مد نظر هیئت داوران جایزه معماری میرمیران بود، قدرت بیان و ارزش‌های زیبا‌شناختی، نگاه به شهر، شهروند و... از دیگر فاکتورهای مهم در این جایزه بود.
دکتر دیبا در پایان اظهاراتش، اضافه کرد: این قضاوت به عقیده من با در نظر گرفتن کامل وجدان توسط تک تک ما صورت گرفت و همه دویست و خورده‌ای اثر با دقت دیده شد و نوشته‌ها خوانده شد و مورد توجه قرار گرفت. با اطمینان می‌توانم بگویم که آثار بسیار خوب بود و نگاه‌ها بسیار نو و برای ما انتخاب یک تعداد محدود برگزیده، بسیار سخت بود.

روز معمار4.jpg

در پایان این مراسم، با حضور اعضای هیئت داوران نهمین جایزه معماری میرمیران، دکتر ایرج اعتصام، دکتر داراب دیبا، دکتر علی‌اکبر صارمی، دکتر شهاب کاتوزیان، مهندس سید‌علیرضا قهاری، دکتر محمود گلابچی، مهندس حمید میرمیران و استاد عباس کیارستمی، دکتر پیروز حناچی، مهندس فریار جواهریان و دکتر علیزاده از برندگان تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم طرح ویژه، طرحی مشترک از محبوبه خرم‌آبادی، طیبه فدائیان و ساره خلیفه معرفی شد. در بخش طرح‌های منتخب نیز طرح مشترک معین، مهدی و نسرین مرادی، طرح مشترکی از محمد هادی گلستانی و ریحانه رشیدفرخی، طرح مشترکی از محسن نورپور، جلال قربان‌پور و علیرضا زیبایی‌نژاد، طرح مشترک وحید قادری، مهسا الهی‌وفا، فاطمه سادات‌ لطفیان و فریبا فیروزبیگدلی، طرح مشترک احسان طالبیان و پریسا هودشاهی و طرح‌های سروناز سمرکند، حبیب هواسی‌زاده، مهسا شیرعلی، محمد رفاهی رحمت‌ طلب و میترا قاسمی به عنوان برگزیده معرفی و تقدیر شدند.

روز معمار5.jpg

همچنین طرح مشترکی از علی دبیریان و امیرنصر فولادخواه به عنوان برنده رتبه سوم، طرح مشترکی از مرجان فرضیان و لیلیا میناسیان به عنوان برنده رتبه دوم و طرح مشترکی از علی طباطبایی، مارال هاشمیان، دل آرام کوهستانی و صبا مهدی به عنوان رتبه اول این دوره از جایزه معماری میرمیران، معرفی شدند.

روز معمار6.jpg

سپس از طرف کرسی یونسکو، پرفسور محمود گلابچی، لوح تقدیری برای برگزارکنندگان این مسابقه آقایان ایرج اعتصام (مدیرعامل)، حمید میرمیران (رئیس هیأت مدیره)، حبیب قدیرزاده (دبیر بنیاد معماری میرمیران) و امیرپویا اصغری (دبیر هیأت داوری) اهدا شد و از سهراب کوچک بخاطر استفاده از طرح وی در پوستر مسابقه نیز تقدیر به عمل آمد.

روز معمار7.jpg

لازم به ذکر است، جایزه نفر اول ۶ میلیون تومان، نفر دوم ۳ میلیون تومان و نفر سوم 1/5 میلیون تومان بود و علاوه بر نفرات اول تا سوم، به ۱۰ طرح منتخب و طرح ویژه لوح تقدیر بنیاد معماری میرمیران و کرسی یونسکو در معماری اسلامی اهدا شد. همچنین به منتخبین و برندگان از طرف "مجله  2A" نیز هدایایی تعلق گرفت.

دبیر بنیاد معماری میرمیران حبیب قدیرزاده